Opdracht 2: Kahoot
Eindtermen
1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, doelmatige en verantwoorde manier.
3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunende leeromgeving.
4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
Leerplandoelstellingen
Oriëntatie op de wereld
OWti3 Gebeurtenissen uit het eigen leven en uit de geschiedenis verkennen en in de tijd situeren.
Mediakundige ontwikkeling
MEva1 Technische en instrumentele vaardigheden computervaardigheden ontwikkelen.
MEge5 De functie en de waarde van media in de eigen leefwereld ervaren en illustreren.
Socio-emotionele ontwikkeling
SErv3 Samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel.
Beschrijving
Het weekthema in de klas is 'België'. Doorheen de week hebben de leerlingen verschillende WO en MUVO lessen gehad over dit thema. De leerlingen leerden over de koningen, de bezienswaardigheden, stripfiguren, typisch eten en de provincies. De leerlingen leerden ook het volkslied. Op vrijdagnamiddag is het tijd voor het grote evaluatiemoment: de Kahoot-quiz! De leerlingen zitten in groepjes van drie. Elk groepje krijgt een IPad. Deze IPads zijn geleend bij groep 8. Op het digibord verschijnt een vraag met vier mogelijke antwoorden. De leerlingen krijgen 30 seconden de tijd om de vragen te beantwoorden en op het juiste figuurtje te klikken. Op het einde laat de leerkracht de score zien van wie er gewonnen is en het meeste weet over België. De vragen gaan allemaal over de subthema's die ze de afgelopen week gezien hebben. Na de quiz laat de leerkracht zien hoe je zo een quiz maakt. De leerlingen stellen eerst op papier drie goede vragen over België op. Ze mogen hun werkbundel gebruiken van WO die ze de afgelopen week hebben ingevuld. Nadat ze drie goede vragen hebben opgesteld, komt de leerkracht controleren. Na de speeltijd mogen de leerlingen op de Ipads in groep hun eigen quiz opstellen. Als slot van de les zullen de leerkracht en de leerlingen een aantal quizjes doen. Deze les duurt in totaal 100 minuten exclusief de speeltijd die er tussen valt.
Verantwoording
De leerlingen hebben een hele week rond thema 'België' gewerkt. De leerlingen leerden over de gebeurtenissen in ons land, onder andere de verschillende koningen. Door zelf zo'n quiz in te vullen leerden de leerling positief te staan tegenover ICT. De leerlingen oefenden en leerden zelfstandig door zelf een quiz te maken op de Ipads. Ook trainden ze hun technische vaardigheden door hiermee aan de slag te gaan. Doordat de leerlingen in groepjes zitten, werken de leerlingen samen. De opdracht is duidelijk: samen een quiz maken. Ze gebruiken de software, kahoot, dus doelmatig.
Maak jouw eigen website met JouwWeb