ICT-modellen

Vier in balans-model

TPACK-model

Het Vier in balans-model is een model dat laat zien hoe scholen optimaal rendement kunnen halen uit ICT. Volgens dit model zijn er vier randvoorwaarden nodig om aan de slag te kunnen. 

1. Visie op ICT

De opvatting die de school heeft op het werken met ICT in de klas. Deze visie is voor elke school anders. De visie omvat een doel en concrete manieren om dit te bereiken. 

2. Inhoud en toepassingen (software)

Volgens het model is de software die een school hanteert ook een randvoorwaarden voor goed ICT- onderwijs.  Dit omvat alle online software, maar evengoed ook de software die men download. Tot software behoren alle digitale leermiddelen.

3. Infrastructuur (hardware)

Om aan goed ICT-onderwijs te kunnen doen heb je natuurlijk materiaal nodig. Hierbij denkt men aan: tablets, computers, beamers, smartboards, kopieerapparaten, printers, fototoestellen,....

4. Deskundigheid

De deskundigheid van de leerkrachten is ook heel belangrijk. Hoe deskundiger ze zijn, hoe meer ze de leerlingen kunnen bijbrengen. De deskundigheid omvat de benodigde competenties van medewerkers om ICT goed in te zetten. 

Bij het TPACK model is de kerntaak Pedagogisch-didactisch handelen in combinatie met ICT.  Volgens het TPACK-model moet je bij het ontwikkelen van een onderwijsactiviteit nadenken over wat je wil overbrengen, op welke manier en met welke hulpmiddelen. Hierbij houd je rekening met de omgeving, de groep en de infrastructuur. Het TPACK-model helpt dus bij het combineren van:

1. Technische kennis

2. Inhoudelijke kennis

3. Didactische kennis

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb