Opdracht 1: Google maps
Eindtermen:
2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunende leeromgeving.
6. De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
Leerplandoelstellingen
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld
OWru6 Kaartbegrip, oriëntatie- en kaartvaardigheid ontwikkelen.
OWru8 Een reisweg volgen, uitstippelen en begrijpelijk verwoorden.
Mediakundige ontwikkeling
MEva3 Digitale informatievaardigheden ontwikkelen.
MEva1 Technische en instrumentele vaardigheden computervaardigheden ontwikkelen.
MEge5 De functie en de waarde van media in de eigen leefwereld ervaren en illustreren.
MEmw3 Media doordacht en zorgzaam wenden.
Ontwikkeling van het wiskundig denken
WDmm2 Inzicht verwerven in het meetproces.
WDrv4 Handig hoofdrekenen.
Beschrijving
Ik zou graag een ICT-hoek verwerken in een hoekenwerk. Ik voorzie van elk vak een hoek (Wiskunde, beweging, Nederlands, WO, ICT, muzisch). De leerlingen worden in zes groepjes van vier leerlingen verdeeld. Bij de ICT-hoek mogen de leerlingen aan de computers in de klas gaan zitten. Er zijn vier computers aanwezig in de klas, dus elke leerling heeft een computer. Het is de bedoeling dat ze een aantal dingen gaan opzoeken op Google maps. Ten eerste moeten de leerlingen opzoeken waar hun huis is. Nadien moeten de leerlingen een route uitstippelen tussen hun huis en de school en berekenen ze hoe ver dit juist is. De leerlingen schatten hoelang ze hier zouden over doen. Vervolgens zoeken de leerlingen ook op welke supermarkten er allemaal in hun dorp zijn. Ten slotte moeten de leerlingen ook opzoeken hoe ver de Eiffeltoren ligt van hun school. Voor de snelle leerlingen is er een extra opdracht: de leerlingen moeten de plaats waar ze hun hobby uitoefenen opzoeken. Hoelang doe je er met de fiets over om van deze plek naar school te gaan? Niet elk kind oefent een hobby uit. De leerlingen die geen hobby uitoefenen, berekenen de afstand tussen de dansschool 'Diluna' en de school. Diluna is een dansschool die veel leerlingen zullen kennen omdat dit twee km van de school af is. De leerlingen werken met een werkbundel per hoek. Op p 3 in de werkbundel vullen ze de antwoorden in die ze verkrijgen bij het maken van deze oefeningen.
Verantwoording
De leerlingen gebruiken de computer en het programma Google maps op een doelmatige en verantwoorde manier om zo hun opdrachten te kunnen maken. Daarom dat ik ICT-eindterm 2 hieraan heb gekoppeld. Verder werken de leerlingen ook zelfstandig door middel van ICT. Om een goed en volledig antwoord te kunnen bieden op de opdrachten, moeten de leerlingen wel informatie opzoeken, verwerken en deze ten slotte opschrijven en zo bewaren.
Door deze opdrachten werken de leerlingen aan het kaart- en het oriëntatiebegrip binnen het ontwikkelingsdomein "Oriëntatie op de wereld". De leerlingen stippelen en volgen ook een reisweg.
Doordat de leerlingen informatie moeten zoeken, ontwikkelen ze hun digitale informatievaardigheden. Ze zijn bezig met een computer en een nieuwe software dus ze ontwikkelen ook hun technische en instrumentele vaardigheden verder. De opdrachten kan je ook plaatsen in de leefwereld van de kinderen. (Hobby's, school,....) Ook de doelen van wiskunde passen bij mijn opdrachten omdat de leerlingen gaan schatten, meten en moeten hoofdrekenen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb